
Pohon na LPG
Přestavba vozidla na LPG je úprava jeho pohonného ústrojí tak, aby mimo původní palivo (benzín nebo naftu) mohlo spalovat i palivo LPG. Po přestavbě je palivová směs tvořena buď kombinací původního paliva s LPG ve specifickém poměru nebo výhradně LPG. Stále zůstává zachována možnost pohonu na původní palivo.
Z ekonomických důvodů je v současné době ve většině případů realizována přestavba na vozidlech se zážehovým motorem. O přestavbách vozidel se vznětovým motorem informujeme v záložce “DIESELGAS”. Přestavba vozidla se zážehovým motorem obnáší montáž následujících základních komponent: plnící ventil, plynová nádrž, reduktor, vstřikovače, řídící jednotka, přepínací tlačítko.
Plnící ventil
Jednosměrný ventil pro plnění nádrže zkapalněným plynem. Ventil je podle typu vozu a preference zákazníka umístěn obvykle v nově vyvrtaném otvoru zadního nárazníku nebo pod víkem vedle benzínového plnícího otvoru, kde z prostorových důvodů bývá často aplikován zmenšený ventil. Na ten je pro tankování nutné našroubovat redukci. Plnící ventil je připojen plastovou nebo měděnou trubkou do nádrže LPG.
Plynová nádrž
Ocelová svařovaná nádoba ve tvaru buď zaobleného válce nebo toroidu. Válcové nádrže se používají v případech, kdy má být nádrž umístěna v zavazadlovém prostoru vozidla. Můžou mít objem od 4,7l až do 240l. Toroidní nádrže se umísťují na místo rezervního kola vozidla buď pod podlahu zavazadlového prostoru nebo i zvenčí pod vozidlo. Velikost se zde řídí rozměrem prostoru pro rezervní kolo. Objem nádrží je od 33l až do 107l. Nádrže jsou vyráběny z vysokopevnostní oceli a testovány tlakem 30 Bar. Připojení vstupního a výstupního vedení pro LPG je přes tzv. multiventil. Ten mimo to slouží i jako měřící zařízení zbývajícího množství paliva v nádrži a také jako bezpečnostní ventil v případě nehody automobilu. Vzroste-li tlak paliva v nádrži nad povolenou mez (např. zahřátím v případě požáru), multiventil automaticky upustí palivo z nádrže ven.
Reduktor
Jedná se vlastně o tepelný výměník pro změnu skupenství LPG z kapalného, které je uloženo v nádrži, na plynné, potřebné pro spalovací směs. Reduktor je napojen gumovými hadicemi na chladící okruh motoru, z něhož se odebírá teplo právě pro zahřátí LPG přiváděného z nádrže plastovými hadicemi. Reduktor také zajišťuje stabilní tlak plynu pro vstřikovače LPG.
Vstřikovače
Elektromagnetické cívky řídící množství plynu vstřikovaného do sacího potrubí / spalovacího prostoru motoru na základě impulzů od řídící jednotky. U současných systémů vícebodového a přímého vstřikování se umisťuje na každý válec jeden plynový vstřikovač.
Řídící jednotka
Dodatečná jednotka pro systém LPG, která získává signály z motoru a plynových komponentů. Na základě těchto signálů přerušuje vstřikování původního paliva a řídí správnou funkci alternativního LPG/CNG.
Přepínací tlačítko
Je umístěno na viditelném místě v interiéru vozidla. Polohu je možné dohodnout se zákazníkem, např. i na skryté místo. Nejběžněji se umísťuje do pozice nevyužitého tlačítka, aby se zamezilo poškození palubní desky. Tlačítko slouží k přepínání mezi původním pohonem vozidla a pohonem LPG. V případě zamýšlené jízdy na LPG není potřeba po každém nastartování mačkat tlačítko, přepnutí proběhne automaticky, jakmile bude motor dostatečně zahřátý. Součástí tlačítka jsou dále signalizační diody jako orientační ukazatel zbývajícího množství LPG v nádrži.
Palivo LPG
LPG (Liquified Petroleum Gas) neboli zkapalněný ropný plyn je směsí uhlovodíkových plynů - propanu, butanu a směsí propan-butanu, který je také známý jako autogas, a to díky své vynikající vlastnosti jako motorové palivo. Je přírodního původu a získává se jako doprovodný produkt při těžbě zemního plynu (60%) a rafinaci ropy (40%), je tedy převážně získáván z fosilních zdrojů energie. Za normálních podmínek je propan-butan v plynné podobě, ale poměrně snadno je ho možné ochlazením nebo stlačením převést do kapalného stavu. Zkapalněním pak zmenší svůj objem asi 260 krát. Svými fyzikálními vlastnostmi se LPG řadí mezi tzv. "čistá" paliva, která se při hoření zcela spálí a vyprodukují významně méně škodlivin než většina jiných současných paliv. LPG je netoxické a v případě úniku paliva se rychle vypaří. Na rozdíl od benzínu a nafty zde tedy nehrozí kontaminace půdních a vodních zdrojů.